De ce mi-a plăcut “Caos Calmo”

 

Caos
Caos Calmo

Scris de italianul Sandro Veronesi, romanul “Caos Calmo” nu este doar un exercițiu de sinceritate ci și o carte foarte bine scrisă. Narațiunea este bazată pe joc , însă un joc cât e poate de serios , unde pionii sunt subiecte sensibile și actuale. Farmecul și intensitatea lecturii sunt întărite de asociațiile oximoronice dintre aspecte fundamentale ale vieții de zi cu zi. Relațiile dintre viață și moarte, moarte și sex, sfârșit (minciună) și început (adevăr), prezență și absență (lucrurilor, oamenilor) sunt înțelese bidirecțional.

 

Fluxul acțiunii este constant, se mișcă înainte și înapoi în căutarea unui echilibru care este ajuns abia la finalul narațiunii.

Prin felul în care este reprezentată acțiunea, accentul se pune pe reversibilitatea sau ireversibilitatea deciziilor pe care le luăm în viață. Finalul poveștii pare să susțină ideea că, în mod evident, o viață sinceră începe acolo unde încetăm să ne mințim și ne acceptăm așa cum suntem, rupându-ne de regulile convenționale ale unei societăți superficiale. Deloc surprinzător, Claudia, fetița lui Pietro (protagonistului principal), este cea care deschide ușa către acest drum, cu sinceritatea , istețimea și puritatea ei.

Limbajul este cu atenție ales și conceput, iar pe alocuri este explicit atingând chiar nuanțe hardcore, pentru a scoate în evidență tarele societății occidentale egoiste, individualiste și ipocrite, unde evenimentele au loc în mare viteză, deciziile se iau în grabă, iar viețile sunt trăite rapid fără o implicare reală în viață celor din jur.

Pietro, personajul principal, este un tip realizat profesional și familial, conform standardelor sociale și economice contemporane. Directorul unui canal TV popular, iubit de familie și cunoscuți, are o fetiță de zece ani și este convins că viața lui nu poate fi mai frumoasă … până când, într-o zi, aflându-se pe plajă cu fratele lui aude strigătele disperate ale unor femei aflate în pericol de a se îneca. Amândoi sar în ajutorul lor și le salvează. După ce situația se calmează cei doi se întorc acasă, unde Pietro își găsește soția moartă în grădină, din cauza unui anevrism.

De aici începe o criză personală. Pietro se simte vinovat că nu a fost alături de soția și fiica sa la nevoie și că, în schimb, a salvat viața altcuiva. Criza extistențială se declanșează când Pietro se dovedește incapabil să sufere și să-și plângă soția pierdută într-un mod atât de neașteptat. Se închide într-o “bulă”, unde așteaptă cu calm să fie “lovit” de o suferința insuportabilă. Acest lucru însă nu se întâmplă. “Bula” este și o metaforă pentru mașina lui, în care decide să o aștepe pe Laudia, zi de zi,  în față școlii. Deși renunță la viața socială și profesională cum o știa până atunci – din teama de a nu-i fi aproape fiicei sale la nevoie și din dorința de a fi alături de ea atunci când “lovitura” va veni pentru amândoi – Pietro are acum timp să îi observe cu atenție pe cei din jurul său. Începe astfel un process fascinant de descoperire, înțelegere și acceptare a eșecurilor personale. Pietro nu doar înțelege viețile imperfecte a celor din jur ci le și acceptă descoperind înțelesuri noi in relațiile cu semenii săi.

Cheia cărții o reprezintă incapacitatea sa de a înțelege că fetița sa trece deja prin trăirile inevitabile cauzate de despărțirea bruscă de mama sa, iar acest lucru se întâmplă pentru că nu găsește tăria psihică și de caracter de a acceptă că moartea soției sale nu îl afectează pe cât crede el că ar trebui, deoarece nu a iubit-o asa cum ar fi meritat. Este o pagină goală pe care trebuie să o accepte și să își continue viața conform  unei înțelegeri superioare  celei de până în acel moment.

Relațiile dintre oameni, fie că sunt de iubire, fizice, sociale sau profesionale nu își găsesc implinirea decât acolo unde timpul nu este irosit în grabă ci trăit moment cu moment, în căutarea unui echilibru fragil și a unor emoții genuine.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s